Sunday, November 29, 2009

Kerana DIA Hidup Ini Indah

Sesungguhnya sesudah kesulitan itu pasti ada kemudahan. setelah titisan air mata pasti ada senyuman. dan setelah malam pasti akan datang siang. sesungguhnya awan kelabu kesedihan pasti berlalu, pekatnya malam kesusahan pasti tersingkap, segala masalah pasti teratasi, dan segala bencana pasti akan berakhir dengan izin ALLAH. Kata-kata indah ayah sentiasa ku semat dalam lubuk hati ini. Aku termenung sendirian mengimbau kenangan silam bersama keluarga tercinta. Rindu ku kepada mereka terasa memuncak ke langit. Redup. Hari ini langit cerah membiru dengan awan awan putih gebu menghiasi ruangan angkasa milik sang
PENCIPTA. Aku masih dibuai angin rindu yang semakin membasahi relung hati tika ini.
"Assalamualaikum, ya Aisyah. Kaifa haluki? Laqod sorol jauwu adfaa' kathira. Wa 'ala fikrah hal jikti wahdaki?". ku tersedar dari lamunan kerana sapaan sahabat baik ku Siti Fatimah.
"Waalaikumussalam warahmatullah, alhamdulillah ya Fatimah. Inni bikhoir, asykuruki. Aiwah sohih. jauwul yauma harun jiddan. Ana jiktu wahdi. Wa aina anti fi hazihil ayyam,ya Fatimah?". Disini kadang kala kami bertutur dan berbicara dalam bahasa arab.
"Zahabtu ila al ustaz lihifzi juzii' 'amma. Atasmahuli bil hadith?". Fatimah memandang ku kehairanan.
"Na 'am min fadlik. Maza ya sodiqoti?".
"Maza hasola laki? Amutaakkidun anti annaki bikhoir? Ana lihat akhir akhir ni Aisyah macam ada masalah. Kalau tidak keberatan,kongsilah dengan ana. Mungkin ana boleh tolong."
"Lam yahduth syai'an. Fahasbu lastu ala khairi ma yuram. Syukran jazilan kathiran. Ana cuma rindukan ayah dan ibu. Dan sedih juga tidak lama lagi kita akan tinggalkan madrasah ini."
"Kun soburan ya Aisyah. Ana turut merasai apa yang Aisyah rasa. 'Amaluna ala wasyhki alintihak. Walaupun tidak lama lagi kita akan meninggalkan madrasah ini, jika kita sentiasa mengamalkan ILMU penyuluh hidup, AMAL bekalan perjalanan, dan AKHLAK hiasan jiwa, peribadi kita akan menuju destinasi AKHIRAT yang sudah pasti dengan wajah yang bercahaya."
"Innaki ala sowabin jiddan. Ana ada terbaca sesuatu di dalam sebuah kitab yang dikarang oleh Dr. Aidh Abdullah Al Qorni. Dalam kitab itu ada menyebut, wanita mempunyai segudang ni'mat. Ketahuilah bahawa sesungguhnya wanita diganjari pahala jika dia seorang ibu, anak anak mereka akan menjadi penyokong Islam, penolong agama. Jika wanita itu mampu mendidik anak anak mereka dengan pendidikan yang benar, mereka akan berdoa untuk ibu mereka dalam sujud sujud dan dalam malam malam ibadah mereka."
"Subhanallah..sungguh, suatu ni'mat yang luar biasa menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang dan kelembutan. Dan ana rasa cukuplah bagi kita, wanita untuk merasa mulia dan bahagia bahawa ibu Nabi Muhamad Shallallahu 'alaihi wasallam adalah seorang ibu yang menghadiahkan bagi seluruh manusia."
"Toyyib, astakzinuki al an. Ana masyghulun jiddan al yaum." Fatimah meminta diri kerana dia ada perkara yang harus diselesaikan.
"La tata'ajjal, alwaqtu la yazalu mubakkiran. Robbuna yuqowwik, lakin arju tikrara ziaratiki."
"Ilalliqok ya Aisyah."
"wa ilalliqok 'an qorib."

bersambung..........

sebarang kemusykilan dan ketidak fahaman tentang cerita diatas, silalah bertanya kepada saya.

No comments:

Post a Comment